Департамент охорони здоров'я Полтавської обласної державної адміністрації

Ви завітали на сайт структурного підрозділу Полтавської обласної державної адміністрації

вади мовлення

ЛІКАР-ЛОГОПЕД ПОЯСНЮЄ, ЧОМУ І КОЛИ ВАРТО ЗВЕРНУТИСЯ ДО ФАХІВЦЯ

| Коментарі відсутні

22 жовтня – Всесвітній день людей із вадами мовлення

Мова – безцінний скарб, дарований людині природою, це основний засіб спілкування, візитна картка людини, її рекомендація в професійній діяльності, ролі особистості в спільноті. В житті людства мова відіграє величезну роль, вона є основним інструментом спілкування між людьми, своєрідним містком, за допомогою якого від однієї людини до іншої, до цілого суспільства передаються думки, мрії, сподівання, надбані знання.

У відділенні відновлювального лікування КП «4-а міська клінічна лікарня Полтавської міської ради ім. Л. Куроєдова» проводиться командна робота з реабілітації пацієнтів з порушенням мовлення, когнітивних функцій та втратою рухової активності. До цього процесу залучені логопед, ерготерапевт, фізичний терапевт, психолог, які своєю сумісною працею покращують якість життя кожного пацієнта.

У сучасному житті ми часто стикаємось з порушеннями мови і мовлення як у дітей, так і в дорослих, що мають різні причини. Подолати проблеми, які заважають висловити свої думки так, щоб їх зрозуміли оточуючі, допоможе логопед.

Хто такий логопед і яка мета його роботи? Це фахівець, якій займається порушеннями мовлення, мовленнєвої комунікації. Об’єктом логопедії є людина з порушеннями мовлення. Мета логопедичної роботи полягає в тому, щоб допомогти пацієнтові повернути втрачені або ослаблені мовні функції, поліпшити його комунікативні здібності та покращити якість життя.

Які бувають порушення мовлення? Це дизартрія, афазія, заїкування, дислалія, дисграфія, алалія, набуті порушення після перенесеного інсульту, черепно-мозкової травми та інші мовленнєві вади.

Коли треба звертатись до логопеда?

Якщо ваша дитина:

-         у віці до одного року не вимовляє лепетні слова (ля-ля, ба-ба, ма-ма і т. п.) і не реагує, коли до неї звертаються;

-         до двох років не відповідає на питання, не складає фразу з двох слів;

-         до трьох років не ставить питання: «для чого?», «навіщо?», «чому?», ковтає або додає зайві звуки чи склади, плутає звуки, не вимовляє окремі звуки.

Якщо ви доросла людина:

-         у Вас наявна проблема з вимовлянням окремих звуків (порушення звуковимови);

-         у Вас (Вашого родича) присутні труднощі в спілкуванні після перенесеного інсульту;

-         порушилося мовлення після черепно-мозкової травми;

-         зʼявилось спотворення звуків після зубопротезування.

У чому полягає робота логопеда? На формування правильної вимови звуків і слів, а також розвитку уваги, мислення, пам’яті, мовного дихання, тобто всіх складників, необхідних для освітнього процесу (у випадку дитини) та повноцінного функціонування особистості (у випадку порушення мовлення дорослої людини).

До речі, неправильна вимова до трьох років вважається нормою, але не пізніше п’яти-шести років дитина має оволодіти правильною вимовою всіх звуків рідної мови. Після п’яти-шести річного віку будь-які порушення вимови звуків вважаються дефектом звуковимови.

Крім того треба знати, що у випадку порушення мовлення з приводу хвороби чи травми, починати працювати з логопедом потрібно одразу після виведення хворого з гострого стану (24-48 годин). Чим раніше почати мовленнєву роботу, тим більше шансів отримати позитивний результат.

Яка роль логопеда у відновленні втрачених мовленнєвих функцій після інсульту? Логопед для дорослих допомагає пацієнту відновити порушені мовні навички або компенсувати втрачені мовні функції. Це може включати вправи на повторення звуків, слів, фраз, навчання й тренування задля поліпшення артикуляції та вимови, а також застосування асистивних технологій. Логопедична робота після інсульту вимагає терпіння, наполегливості та професіоналізму.

Фахівець використовує персональний підхід до кожного пацієнта. Відновлення після інсульту починається з оцінювання стану та складання індивідуальної програми логопедичної реабілітації.

Логопед проводить початкову оцінку мовленнєвих навичок пацієнта, щоб визначити рівень його функціональної спроможності та виявити конкретні проблеми. На основі результатів оцінки встановлюються конкретні цілі реабілітації, які включають відновлення мовлення, поліпшення розуміння, розвиток навичок спілкування та інші.

Пацієнт виконує вправи на поліпшення артикуляції та вимови звуків і слів. Це використання спеціальних вправ для розвитку мовних м’язів, автоматизації мовлення (повторення звуків, слів, фраз, скоромовок), логоритмічні вправи. Логопед допомагає пацієнтові розвивати та використовувати різні комунікативні стратегії, які відновлюють його активність та участь, допомагають успішно спілкуватися в повсякденних ситуаціях.

Ефективність логопедичної реабілітації визначається не тільки змістом занять, регулярністю та наполегливістю пацієнта, підтримкою його родичів, а також професіональним підходом логопеда, його досвідом і навиками.

Мотивація та емоційний стан пацієнта мають велике значення. В цьому допоможуть психолог та лікар-психотерапевт.

Важливо не втратити час! Чим раніше почати мовленнєву роботу, тим більше шансів для відновлення.

Олена Севастьянова, лікар-логопед КП «4-а міська клінічна лікарня Полтавської міської ради ім. Л. Куроєдова»

Напишіть відгук