До дня зубного техніка
Вибираючи стоматологічну клініку для лікування і протезування зубів, пацієнту варто звернути увагу на те, чи є в ній власна зуботехнічна лабораторія, чи працює клініка комплексно і бере на себе відповідальність за усі етапи лікування зубів.
Дуже часто робота зубних техніків навіть не згадується при роботі з пацієнтами, хоча насправді усі сто відсотків відповідальності за естетичний результат завжди покладають саме на зубного техніка.
Успіх естетичної роботи без кваліфікованої роботи зубного техніка неможливий. Зуботехнічна лабораторія – це місце, куди не ступала нога пацієнта. Багато навіть і не підозрює, що саме тут і народжуються шедеври: штучні зуби, які неможливо відрізнити від справжніх. І чим тісніша співпраця зубного техніка і лікаря- стоматолога, тим більш вражаючим буде результат лікування.
Велика частина зубопротезних конструкцій виготовляється вручну.
Хоча існуючі комп’ютерні технології дозволяють виготовити коронку буквально за півгодини, проте у майстрів роботи не стає менше. Адже жоден комп’ютер не в змозі зробити те, на що здатна людина: підійти до своєї справи творчо. А без цього створити витвір стоматологічного мистецтва просто неможливо. Здається, що тут такого особливого? Зробив білі і рівні зуби, і пацієнт щасливий і задоволений. А виявляється, цього недостатньо. Професіонали стверджують, що абсолютно білі і рівні зуби виглядають неприродно. Доречі, і ідеальної симетрії, незважаючи на поширену думку, в природі не існує. Найскладнішим завданням є створити зуби, які неможливо відрізнити від природних.
З горбиками, мікрорельєфом, пігментацією, виділивши окремі деталі поверхні. Хороший зубний технік знає, які особливості мають зуби молодих пацієнтів, що характерно для літніх людей, і обов’язково враховує це.
Звичайно, така робота вимагає часу, та зате, після закінчення лікування, вгадати який зуб у пацієнта “не свій”, зможе хіба що справжній професіонал.
І це якщо дуже ретельно придивитися.
Бажання пацієнта при виготовленні протезної конструкції завжди обов’язково враховуються і жодна естетична робота не обходиться без примірки і буває, що і не одної. Важливо, щоб робота була не лише красивою, але і функціональною. Саме тому це так зручно, коли зубний технік працює пліч-о-пліч із стоматологом. Будь-які нюанси можна обговорити з лікарем і врахувати їх ще перед початком роботи.
А в складних випадках по виготовленню зубів технік особисто бере участь в огляді пацієнта і плануванні його лікування. Потім виготовляється воскова модель майбутньої конструкції, приміряється і узгоджується з пацієнтом, і тільки тоді, коли пацієнта все влаштовує, конструкцію відливають і облицьовувають. Іноді потрібне виготовлення тимчасових конструкцій, що збільшує кількість візитів до стоматолога і відповідно примірок і роботи зубного техніка.
Чим же все-таки вигідно співпрацювати зубному техніку і стоматологу під “одним дахом”?
Тільки при тісній співпраці лікаря і зубного техніка можливе якісне і найбільш швидке виготовлення коронок і зубних протезів. Ця співпраця є зручною ще і тим, що немає додаткових витрат на доставку конструкції для примірка і не треба чекати цієї доставки декілька днів, а то і тижнів. Тому пацієнтові такий альянс вигідний з будь-якого боку. Відновлювати створене природою – завдання складне, але як зубному техніку, так і лікарю, часто доводиться виправляти помилки, допущені природою, а це велика відповідальність перед людьми, що довірили їм своє здоров’я. Контакти між лікарем і зубним техніком не обмежується виготовленням робочої моделі.
Якщо при запланованому виготовленні естетичних конструкцій в переданій зубному техніку інформації не будуть відображені форма, колір, поверхневий рельєф зубів пацієнта, а також усі його побажання, тобто інформації буде недостатньо, у зубного техніка виникнуть труднощі з виконанням завдання, які призведуть до збільшення числа додаткових примірок.
Фактично, зубний технік з лабораторії, що прийшов в кабінет і взяв участь в підборі забарвлення кераміки, може перейняти на себе обов’язок проведення фотографування і вибору потрібних ракурсів. Я вважаю, що фотографії кращої якості зможе зробити тільки той, хто сам колись займався або займається фотографуванням, а в ідеалі пройшов курси. Тому що передача кольору, внутрішня будова і глибина забарвлення, відображення світла від поверхні зубів, і нахил фотокамери є досить непростим завданням.
Отже, передача інформації за допомогою фотографій є найважливішим аспектом виготовлення зубних протезів, тому той, хто фотографує, повинен переосмислити і зрозуміти важливе значення якості фотографій. Проте для успішного виготовлення зубних протезів потрібно не лише високу якість фотографій, але і розуміння того, що якщо вибраний матеріал відрізнятиметься забарвленням і структурою від натуральних зубів пацієнта, то це негативно вплине на сприйняття готової реставрації. Тому фотографування в кабінеті і оцінку фотографій в лабораторії слід проводити приблизно в один і той же час доби, за одних і тих же погодніх умов і при однаковій освітленності приміщення.
Одним з найскладніших завдань є виготовлення коронок, співпадаючих по забарвленню з кольором відбілених зубів пацієнта. Адже можна працюючи у поті чола, домагатися колірної відповідності коронок зубам пацієнта, але зрештою результат виявиться незадовільним. Можливо, в подібних випадках краще спочатку встановити пацієнтові світліші коронки, а потім провести відбілювання інших зубів до збігу їх кольору із забарвленням коронок, але як це питання, так і багато інших, можна вирішити тільки в ході обговорення лікаря із зубним техніком на стоматологічному прийомі пацієнта, але складно або неможливо при передачі інформації на відстані, що і є недоліком віддаленого розташування зуботехнічної лабораторії.
Тобто, співпраця стоматологів і зубних техніків під одним дахом сприяє якісній, швидкій і точній роботі. Я вважаю, що надалі вимоги пацієнтів до естетичного виду ортопедичних конструкцій неухильно зростатимуть. Підвищення вимог супроводжуватиметься зростанням числа індивідуальних запитів обслуговуваних пацієнтів, і технік має бути готовий до необхідності проведення ряду незапланованих, але доцільних корекцій анатомічної форми, забарвлення, зручності створюваних конструкцій. Розвиваються інформаційні технології, засоби масової інформації проголошують початок нової інформаційно-технічної революції, ми буквально потопаємо в інформації про масштабність прийдешніх змін і я вважаю, що у світлі усього цього необхідно удосконалювати наочні засоби передачі інформації від лікаря до зубного техніка і використовувати ці засоби для взаємодії між зубним техніком і пацієнтом на стоматологічному прийомі.
Ніна Срібна, завідувач стоматологічним відділенням КП «4-а МК/І ПМР»
